fredag 4 september 2009

Söka efter loppisfynd i vinstsyfte

Jag älskar loppisar och auktioner!
Finfina fynd som bara ligger där och väntar på att bli upptäckta, lyckan att finna något vackert för bara några tior, det är underbart!
De allra flesta möblerna i vårt hus är inropade på diverse olika auktioner och loppisar, maken har fler än en gång fått hämta upp mig, och de nyinropade ofta gigantiska möblerna med släpan!

Nu när huset är fullt och vi egentligen inte är i behov av fler grejer brukar jag leta efter saker som jag sedan kan sälja vidare, på Tradera eller Blocket. Det finns pengar att tjäna på detta och dessa kan med fördel användas till nya inköp av efterlängtade Odd Molly-plagg! :)

Tips att hålla utkik efter:
  • Dockskåpsmöbler från 60-talet
Leksaksföretaget BRIO hade på 60-talet ett samarbete med den kände möbelformgivaren Arne Jacobsen, detta resulterade bla i fotöljen Ägget samt soffan Svanen. Jättefina små möbler med filtklädsel i bl.a rött och turkost.
Dessa dockskåpsmöbler är hett eftertraktade och säljs med fördel tex på Tradera.
Jag hade för en tid sedan turen att, för en billig penning, ropa in en låda med äldre Barbiedockor samt diverse dockskåpsmöbler på en auktion. I lådan fanns även Jacobsens lilla fotölj Ägget med tillhörande fotpall, dessutom fanns även ett litet bord av samme möbeldesigner.
Dessa såldes sedan för drygt 1000:-.

  • He-man figurer från tidigt 80-tal
Kommer ni ihåg He-man och hans gäng, actionfigurerna som kom på tidigt 80-tal och som blev omåttligt populära?
På en loppis hittade jag till min stora förtjusning en påse innehållande 7 stycken He-man figurer med tillhörande vapen för endast 50:-. När jag sedan lade ut gubbarna till försäljning insåg jag att det verkligen fanns ett stort intresse för dem. Slutpriset för de 7 hamnade på över 1700:-.











  • Äldre Barbiedockor med tillbehör
Barbiedockor i fint skick är alltid intressant och inte särskilt svårsålt!

Inga kommentarer: