onsdag 11 november 2009

Den femte bröllopsdagen

Den 4:e december för exakt tio år sedan träffade jag min man, på krogen av alla ställen.
Han hade petat i sig en och annan öl så någon super-intelligent diskussion kan jag inte skryta med att det blev den kvällen, men det gjorde inte så mycket eftersom jag redan hade spanat in honom lite över ett år tidigare och då bestämt mig för att någon gång lära känna honom.
Jag hade dock ingen brådska, eller rättare sagt, jag KUNDE inte ha bråttom då jag några veckor tidigare fått min cancerdiagnos, Synovialt sarkom. Framför mig hade jag lite mer än ett år av cytostatika- och strålningsbehandlingar samt upprepade operationer, prognosen var riktigt crappy då man förutom huvudtumören funnit metastaser i ena lungan.
Behandlingen var mycket tung både fysiskt och psykiskt men det gick!

Den 4:e december 1999 var en av de första gångerna jag var ut på krogen efter min behandling, jag var 22 år och min kropp hade tagit mycket stryk av cytostatikan och det lilla som fanns kvar av den var trött och sliten . Jag kommer ihåg att jag ändå kände mig fin eftersom jag några dagar tidigare hade varit i Stockholm och fått långt fint löshår inflätat i mitt eget centimeterkorta hår. Jag hade verkligen saknat mitt långa, då blonda, hår som föll av bara några dagar efter min första cellgiftsbehandling.

Ja, den kvällen, där på krogen, kanske vi inte kom fram till några lösningar av de stora världsproblemen, men han fick ialla fall mitt telefonnummer. Mobilen ringde på förmiddagen nästa dag och redan samma kväll gick vi ut på vår allra första dejt.
Sedan var det snabba ryck, han flyttade genast in i min lilla etta och efter tre månader köpte vi en ljuvlig vindslägenhet i ett sekelskiftshus tillsammans.
Vi hann utöka vår familj med en liten hund samt flytta till ett eget charmigt gammalt hus innan vi började diskutera giftemål.


En resa bokades till Västindien, St. Lucia och Tobago, och samtidigt kontaktade vi en bröllopsplanerare som ordnade allt inför cermonin som skulle hållas på en fantastisk strand på vackra Tobago. Det blev en underbar resa och ett vackert minne.
Extra speciellt blev det då vi vid tillfället väntade vår son, jag var gravid i vecka 21, och dagen innan bröllopet kände jag första bebissparken!

På fredag firar vi vår femte bröllopsdag, samtidigt passar vi på att fira våra tio år tillsammans. Vi ska inte slå på stort eller så utan har lite extra mysigt fredagsmys med barnen istället!

31 kommentarer:

Erika sa...

Stort grattis till er! Hoppas att ni får en fin bröllopsdag.

Och även till dig som tagit dig igenom en sån svår sjukdom.

Kram

Unknown sa...

hua, vilken star tös du är som gått igenom allt det där, och tänk vad ödet kan vara otroligt när du träffar honom så igen, snygg i håret o allt! ;) Stort grattis till er båda och önskar er många långa år av kärlek och välmående!

Shopaholic sa...

Vad härligt och romantiskt det låter! Vi har egentligen aldrig firat vår bröllopsdag trots att vi redan hunnit med 18 år tillsammans och 9 år som gifta.
Jag har sagt det för, du är en underbart stark, varm och härlig människa och jag är så glad att jag får chansen att lära känna dig, om än begränsat ;D
STORT GRATTIS OCH STOR KRAM TILL DIG VÄNNEN!!

♥ Bina ♥ sa...

Jag blir alldeles tårögd..

KRAM och grattis till er härliga kärlek!

Ann sa...

Grattis grattis till er!

Vi firar faktistk 10 år oxå nu på fredag! Fredagen den 13:e så det så vi får ta det lungt.
Som gifta firade vi 4 år den 1:e oktober.

Vi träffades oxå på krogen och gick på den dagen efter. Sen flyttade vi ihop på en gång. Vi var alltid med varandra ändå. Det bara kändes rätt på en gång. Vi sa redan då att vi skulle gifta oss o skaffa barn. Och det gjorde vi.;)

Hoppas ni får en fin dag! Ni ser så fina ut tsm.

kram

Evalena sa...

HÄRLIGT!!! Stort GRATTIS! Spela roll om man är hemma och firar eller på nån fancy restaurang. Huvudsaken att man firar och det tillsammmans!

Ha det så mysigt nu!
KRAM

Anonym sa...

Grattis på bröllopsdagen :-).

Tabby

Nena sa...

Stort, stort grattis! Vilken fantastisk historia. Och vad du har gått igenom, det är ju makalöst!!! Man blir så lycklig att höra att det kan ordna sig även med så tuffa odds. Har själv en sjukdom som på inga sätt kommer i närheten av vad du gått igenom men som ändå stundtals varit och är jobbig och begränsande och med långdragna jobbiga utredningar bakom mig och då får man än större respekt för vad det innebär att få ett sådant besked som det du fick! Desto mer underbart då att du träffat din man och fick dina fina barn och mår bra nu!!!!
Fira och njut!!!!
(Min man och jag hade kunnat fira tjugo år som förlovade i september, men det glömde vi bort...varit gifta i 18 år, låter ju inte klokt!!!)

Pingla sa...

Oj vilken resa du gått igenom. Starkt av dig att skriva om det och stort grattis på bröllopsdagen.

Jättekram

exklusivvardag sa...

Stort grattis till er, en gripande historia det där! Njut nu extra på fredag! kram från mig

Unna dig alltid sa...

Vad härligt du beskriver er historia tillsammans. Jag blir lycklig i hela kroppen för er skull. Var rädda om varandra och ha en riktigt mysig bröllopsdag! Kram

♥ Affi ♥ sa...

Grattis på er dag!
Jag blir rörd och glad på samma gång när jag läser din historia! Så full av kärlek och glädje trots motgångar. Det finns alltid hopp, oavsett om det ser mörkt ut ibland. Det är du ett levande bevis på.
Massor av kramar!
Önskar er många härliga år tillsammans!

Jeanette sa...

Grattis på bröllopsdagen!
Oj vilka motgångar du haft. Din berättelse griper tag i en och ännu en gång tänker man på hur bräckligt ens liv kan vara.
Kram

K. sa...

Vad du är underbar och vad mycket du har gått igenom! Du förtjänar verkligen all lycka i livet. Kram

Anonym sa...

Vilken berättelse! Vilken resa du/ni har gjort! Grattis och alla lycko-önskningar till er!

Underbart att höra att du besegrade denna hemska sjukdom. STOR kram! / Sara

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Erika,
Tack snälla!
Ha en underbar helg och stor kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Sanni bus,
Ja, jag tror faktiskt att det var menat att bli så här! :)
Tack söta rara för dina fina ord!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Odd Molly-holic,
Haha, vi brukar också vara rätt dåliga på att fira, oftast eftersom jag brukar glömma bort det! :)
Jag blir så otroligt glad för dina fin ord, tack snälla.
Ha en underbar helg och miljoners kramar!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Bina,
Tack gulliga du, många kramar!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Ann,
Stort grattis på ER 10-årsdag! :)
Ibland VET man bara att det är så rätt och varför slösa massa tid då?
Hoppas ni får en underbar kväll,
många kramar!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Evalena,
Precis så resonerar jag också! Dessutom är jag mer hemmamys än fancy schmäncy restarurang-typen!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Tabby,
Tack gulliga du!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Nena,
Tack sötaste för dina fina ord!
Det är bra konstigt vilka resor livet tar en med på, från att vara på botten och bara vänta på ett slut till att träffa en man som bara är helt rätt och dessutom få två barn som jag inte ens vågade hoppas på att jag skulle kunna få över huvudtaget! :)
18 år som gifta, det låter underbart!
Ha en härlig helg!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Pingla,
Tack goa du!
Ha en underbar helg och stor kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Exklusiv vardag,
Tack vännen!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Linaplina,
Tack snälla!
Många kramar!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Affi,
Tack snälla rara!
Jag känner mig mycket lyckligt lottad som får uppleva det underbart härliga barn och familj medför.
Ha en underbar helg!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Jeanette,
Ja visst är det så! Jag själv måste bli bättre på att ta vara på och känna lycka i nuet istället för att hela tiden tänka framåt och oroa mig för småsaker!Jag tränar på det dock! :)
Tack för dina rara ord!
Kram!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Katinka,
Tack snälla söta!
Många kramar!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Sara,
Tack gulliga du!
Kram!

Malenami sa...

Sitter och snyftar framför datorn, TACK för att du delade med dig DIN historia. Ni förtjänar all lycka i världen!! Vad härligt att ni gifte er i Tobago, vackert ställe:) Ni skall ha det så mysigt! Kram! <3