tisdag 22 november 2011

Galaxer i mina braxer-Varför kommer inte Hubba Bubba saltlakrits tillbaka?

Idag när jag satt och tryckte i mig Rollo-kolor kom jag att tänka på att jag faktiskt inte ätit dessa läckra plombdödare sedan jag var liten och hälsade på farfar. Farfar hade alltid en Twist-påse i ett skåp i bokyllan som jag och min lillebror fick dela på. Twistpåsen delades upp i två, på millimetern, rättvisa högar, i min fanns alla lakritskolor och i brorsans fanns alla Rollo-kolor. Karamellerna med äcklig marsipan i gav vi till farfar. Ibland snodde jag en Rollo-kola eller två av min lillebror och han hämnades genom att äta upp mina lakritsar trots att han avskydde dem...öga för öga, tand för tand liksom.

Efter detta vandrade tankarna vidare till annat ljuvligt snask som min barndoms lördagar hade att erbjuda, bl.a det blå Hubba Bubba-paketet med lakritssmak, åh, hur många gånger har man inte klämt in samtliga fem tuggummibitar i munnen? Efter snart 30 år hoppas jag fortfarande att Hubba Bubba blå ska komma tillbaka.



Eller de där små runda klubborna i turkost, rött och vitt från Konsum, så ljuvliga-så prisvärda. Ibland slog jag på stort och köpte klubbor för hela veckopengen om 10:-, jag fick 33 stycken. :) Jag tänkte även lite extra på härligheter som tuggummit Sorbits blå, GBs geléhallonglass och XL-cola. Ja det var tider det.




En annan älskling från barndomen var lärren Vira Blåtira som nu gjort en revival i butikshyllorna. Jag måste erkänna att jag minns den som godare...men barnen älskar den lika mycket som jag gjorde för hundra år sedan.Dagens: ChillNorway och Swedish Hasbeens

Inga kommentarer: