söndag 13 maj 2012

Livstecken från motionären...

Ja, det kanske är lite tidigt att ropa HEJ då det än så länge bara är min andra motionsrunda, men det känns himla bra. Igår tog jag min första, enligt mig själv jättesnabba, träningspromenad på tio år. Jag avverkade ca 8 km på en dryg timme, inget världsrekord direkt men en bra början. Några löprundor är det absolut inte tal om än på länge, men jag ser fram emot dem när de väl kommer.
Det känns att jag har saknat att röra på mig, det är rätt konstigt att kunna gå från faktiskt ganska sportig med Friskis & Svettis minst fyra gånger i veckan till 0 i rörelse. Fast jag vet ju varför det blev så, när jag blev sjuk och började min behandling med strålning och cellgifter blev det många mindre trevliga biverkningar. En av var att mina ben fick någon sorts nervskada som gjorde att musklerna  i vaderna drog ihop sig vilket medförde att jag omöjligt kunde ha mina fötter i normala 90 graders vinkel, fötterna pekade konstant nedåt. Det kallas droppfot och om ni tänker er en Barbie och hur hennes fötter ser ut fattar ni. Att ta sig fram på tå var ganska meckigt. När jag hade gjort mitt år av behandlingar och allt som hörde därtill, och jag började leva så smått igen, var benen och fötterna det sista som blev bra igen. De var, förutom jäkligt spinkiga, vingliga och vickiga och det var svårt att hålla balansen. Jag tycker fortfarande inte att de fungerar lika bra som de gjorde innan jag blev sjuk, men jag måste väl erkänna att de sista sju åren är det mest latmasken som hållit mig från träningen! :)
Hur som helst, det känns ruskigt bra att röra på mig igen och dessutom trivs jag GRYMT bra i mina FINA neon-korall-färgade träningsskor. För min rabattcheck på H&M köpte jag en lika neon-korallig sportbh, den är det förstås bara jag som ser, men shit vad jag känner mig matchig!

2 kommentarer:

Lingonberrie sa...

Oj vad du är duktig! Bravo och grymma skor såklart.
många kramar och hälsningar,
L

Sara Mia sa...

Bravo!
Ska snart köpa träningspjuck och göra som du. Tack för tipset om HM:s kläder. Kram!