fredag 4 september 2009

Min vän Tradera


Nu är det dags igen.
Dags att rensa ur barnens och min egen garderob från sånt som inte används, tvätta, styka, knäppa kort, väga och lägga upp allt detta i olika Prolists för att sedan-vid rätt tidpunkt- laddas upp på Tradera.
Sedan är det bara och vänta och hoppas på att priserna trissas upp. Ninjor är hjärtligt välkomna att hoppa in i auktionernas slutskede! :)

Hela processen är skitdryg och tar hur lång tid som helst, men det är det väl värt när pengarna börjar ramla in på kontot och man kan fundera på vilka Mollysar man ska inhandla för sin Tradera-slant!

Men jobbet är ju ingalunda slut där, när pengarna kommit in måste varorna levereras. Jag tackar min herre för tidssparande mailingbags (färgglada och slitstarka plastpåsar som lätt försluts med en klisterremsa) samt förtryckta adressetiketter att sätta på kuvetrtets avsändarplats. Jag brukar köpa mina mailingbags på Monika Kylli Emballage och Handel eller hos Emmis.se.


Tradera 1-2-3

Jag blev medlem på Tradera 2003 och har under åren som gått både handlat och sålt en hel del saker men mestadels kläder, det här är vad jag har lärt mig:

  • Allt går faktiskt INTE att sälja, eller det är åtminstone inte värt besväret då det kostar mer i tid och jobb än vad det smakar. Märkeskläder har ett högt andrahandsvärde och speciellt märkeskläder för barn som tex MOLO, Småfolk, Meandi, Mini Rodini, Po.P m.fl.











  • Presentera plagget/saken på ett snyggt sätt! Stryk plagget om det behövs och se till att fotografiet är tydligt, detta brukar generera mer pengar. Se till att beskriva plagget nogrannt, finns det en fläck så skriv det annars är risken stor att köparen vill häva köpet och det betyder en massa tråkigt extra jobb samt fraktkostnad för din del.
  • Använd dig av Traderas Prolist-funktion! Supersmidig funktion som gör att du kan lägga upp dina auktioner när du själv har tid. När du sedan tycker att tidpunkten är rätt laddar du enkelt upp dem på Tradera.
  • Anpassa auktionssluten till ett datum runt löning eller barnbidrag! Jag brukar välja att avsluta mina auktioner mellan kl. 20-22 på söndagar då det verkar som om många Traderar som flitigast just då.
  • Skaffa mailingbags för smidig leverans. Kostar några kronor styck men det är de väl värda, du slipper sitta klippa och klistra ihop dina paket!
  • Anpassa vinnarmailet! Logga in på ditt Tradera, under "Sälj- menyn" finns rubriken "Säljverktyg"och här finns en ruta där du kan skriva ihop ett meddelande till dem som vunnit dina auktioner. Det här meddelandet får köparen tillsammans med det automatiska vinnarmail som Tradera skickar ut. Det fina är då att du inte behöver kontakta varje köpare personligen med betalningsinformation etc. Ett exempel:

"Hej & Grattis till vinnande bud!
Sätt in pengarna för varan + frakt på xxx (bank), kontonum
mer xxx, inom x dagar. OBS! Skriv ditt alias vid överföringen så att jag vet vem pengarna kommer ifrån. Meddela mig gärna per mail när insättningen är gjord. (Jag kan inte ansvara för postens slarv men jag skickar gärna varan rekommenderat om du önskar, säg bara till.
Stämmer adressen som Tradera har till dig? Hoppas du blir nöjd med ditt köp och skulle det vara något- bara
hör av dig!
Med vänlig hälsning, xxx"

  • Mitt tips för dig som ska buda på en vara är: Om du har tid, avvakta med att lägga ditt bud tills det endast återstår högst 1 minut (vänta gärna ytterligare 30 sekunder), lägg då ett bud som är det högsta du kan tänka dig gå. Detta kallas att "ninja" en auktion och ger dig chansen att göra ett klipp utan att de andra intressenterna hinner lägga ett motbud. Om du istället lägger ett bud dagar innan auktionens slut kan du vara säker på att andra lägger bud över dig och att priset trissas upp ytterligare.

Ja, det var väl ungefär allt jag hade att komma med! :)
Mina Prolists är nästan färdiga och kommer att läggas upp lagom till löning den här månaden, det lär ialla fall bli uppåt en 70 auktioner, phu......
Men jag tänker positivt och ser fram emot allt fint jag ska investera mina nya Tradera-pengar i, nämligen:






Inga kommentarer: