söndag 4 oktober 2009

Rocky Road Fudge

Min man kom hem med ett recept härom dagen, det brukar han göra titt som tätt. Mestadels brukar det handla om fisk, dessa brukar få ett ganska ljummet mottagande men denna gång hade han letat rätt på ett godisrecept precis i min smak!

Det här är ett recept för er choklad, marshmallows och jordnötsälskare!
Riktigt lätt att göra, väldigt gott att äta och väääääldigt onyttigt!

Ingredienser: (ca 50 bitar)
200 g mörk choklad (Marabou funkade finfint!)
200 g mjölkchoklad (Marabou här också)
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk (Finns på välsorterade affärers bakavdelning. Små konservburkar på exakt 397 g styck.)
2 tsk vaniljsocker (Själv tänker jag nöja mig med 1 tsk nästa gång).
2,5 dl minimarshmallows (vanliga stora som man delar i 4 funkar utmärkt)
2,5 dl jordnötter (receptet säger "helst osaltade" men jag gillar det salta mot den söta chokladen.)

Tillagning:
1) Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
2) Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad; choklad, smör och den kondenserade mjölken.
3) Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något och rör sedan ned vaniljsockret.
4) Blanda sist i marshmallows och jordnötter- rör ej för mycket för då smälter marshmallowsarna! Bred ut smeten i formen och kyl i minst 4 timmar.
5) Skär upp i bitar. (Blir precis som fudge, mjuk och lite seg!)
(Receptet och bilden kommer från www.alltommat.se)

2 kommentarer:

Nena sa...

Huhu, den lät livsfarlig du. Är ju på diet, men nån gång ska jag väl få prova... och jag har ju barn också, så de kan ju få! Nästa lördag kanske?!

Ninna med En Skopa Odd... sa...

Jag rekommenderar den varmt! :)